Ervaringsverhalen
Een Hartverwarmend teamuitje
Bingo, Schaak en Lachen in het zorgcentrum
Stap in een wereld van glimlachen en vreugde
Op een stralende middag kwam het team na een productieve ochtend bijeen in het Sint Petrus zorgcentrum in Boekel. Ze waren vastbesloten om een glimlach op de gezichten van de bewoners te toveren. Het warme welkom dat ze ontvingen, gaf hen meteen een goed gevoel en de ouderen waren zichtbaar blij met het bezoek.
Een onvergetelijke ervaring: Bingo!
Het absolute hoogtepunt van de dag was het spelen van bingo, ook wel bekend als 'kienen'. Van 13:00 tot 17:00 uur waren er maar liefst 15 spannende rondes. De ouderen waren dan ook erg blij met de extra ogen om de bingo bij te houden en ondertussen werd er veel plezier gemaakt.
Norbert: "Ik mocht een paar rondes de nummers omroepen als ware 'kienmeester'. Het was fantastisch om te doen en het bood een geweldige kans om in contact te komen met de bewoners!"
Persoonlijke aandacht en waardevolle momenten
Maar het team deed meer dan alleen bingo spelen. Ook de bewoners die niet mee konden doen aan het kienen zijn niet aan de aandacht van onze collega’s ontsnapt. Persoonlijke aandacht voor deze bewoners leverde mooie kwetsbare gesprekken op. Een meneer met slecht zicht maakt nog altijd kunstwerken en heeft ze met veel trots en plezier laten zien en over verteld. Een andere bewoner heeft met een van de collega’s een spannend potje schaken gespeeld waarbij ook meerdere levenslessen werden gedeeld. De oprechte interacties tussen het team en de ouderen waren duidelijk voelbaar, en de afwisseling in activiteiten deed de ouderen goed.
Raoul: "Deze middag was ontzettend dankbaar, prachtig én waardevol."
Een teamuitje met impact
Dit hartverwarmende teamuitje draaide niet alleen om het versterken van de teamband, maar ook om een positieve bijdrage aan de gemeenschap. Het is een inspirerend voorbeeld van hoe bedrijven en organisaties kunnen bijdragen aan een mooie en zorgzame samenleving. Het team Continu Verbeteren Schade & Inkomen laat zien hoe belangrijk betrokkenheid en het delen van tijd en aandacht zijn. Ze bewezen dat plezier hebben en tegelijkertijd iets betekenen voor anderen hand in hand kunnen gaan.
Een enthousiaste verzorger: “Jullie bezoek heeft de ouderen echt goed gedaan, er is nog lang met veel plezier over nagepraat.”
Crowdfunding Hardlopen voor Stichting KWF en Stichting Alzheimer
Onmacht omzetten in kracht
“Op zondag 20 oktober 2024 ren ik de marathon van Amsterdam. Met deze sportieve uitdaging wil ik zoveel mogelijk geld inzamelen voor twee ongelooflijke goede doelen die me na aan het hart gaan: Stichting Alzheimer Nederland en KWF Kankerbestrijding. Deze ziektes hebben de afgelopen jaren een grote impact gehad op mijn directe omgeving. Helaas ben ik niet de enige die hiermee te maken krijgt; jaarlijks worden talloze Nederlanders getroffen door deze verwoestende ziektes, direct of indirect. Vaak voel je je machteloos in de strijd tegen deze ziektes, maar geld inzamelen voor deze stichtingen voelt als iets concreets en krachtigs dat ik kan doen. Zowel Stichting Alzheimer Nederland als KWF zetten zich op diverse manieren in om onderzoek te ondersteunen en mensen te informeren en te helpen. Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen willen bijdragen aan mijn crowdfunding om deze goede doelen te ondersteunen.”
Maak jij mijn marathon nog betekenisvoller?
De opgehaalde donaties verdeel ik eerlijk over Stichting Alzheimer Nederland en KWF Kankerbestrijding. Samen kunnen we een verschil maken in de strijd tegen deze ziektes.”
“Dank je wel voor je steun en bijdrage. Samen kunnen we het leven van velen verbeteren en hoop brengen waar dat het hardst nodig is.”
Training netwerkvaardigheden voor leerlingen
Een inspirerende ochtend
De dag begon met een intensieve trainingssessie, gegeven door acht collega's van Achmea. Gedurende twee uur leerden de leerlingen diverse vaardigheden over netwerken. De training was interactief en praktijkgericht, waardoor de jongeren direct oefenden met situaties die ze kunnen tegenkomen tijdens sollicitaties voor stages of banen. Tijdens de training kregen de leerlingen verschillende opdrachten om hun netwerkvaardigheden te ontwikkelen. De ochtend begon met kennismakingsspelletjes om de sfeer te breken en de leerlingen op hun gemak te stellen. Vervolgens werd de IJsbergtheorie besproken, waarbij werd benadrukt dat slechts een klein deel van onze communicatie zichtbaar is (woorden en acties), terwijl het grootste deel onzichtbaar is (gedachten, gevoelens, intenties). Dit inzicht hielp de leerlingen begrijpen hoe diepgaande communicatie werkt. Daarnaast werd je houding en lichaamstaal besproken, cruciale aspecten bij het netwerken en solliciteren. De leerlingen leerden hoe ze een open en zelfverzekerde lichaamstaal kunnen aannemen om een positieve indruk te maken. Tot slot oefenden de leerlingen met telefoongesprekjes, zo konden ze oefenen om een professioneel gesprek aan te gaan, bijvoorbeeld om te informeren naar beschikbare stageplaatsen. Door deze rollenspellen konden de leerlingen hun communicatievaardigheden oefenen en verbeteren.
Netwerkevent met Achmea Collega's
Na de leerzame ochtend was het tijd om de opgedane kennis in de praktijk te brengen. In de middag gingen 20 collega's van Achmea in gesprek met de leerlingen. Deze gesprekken boden de jongeren de kans om hun netwerkvaardigheden toe te passen in een realistische omgeving, wat hen waardevolle ervaring opleverde voor hun toekomstige carrière. Tijdens deze gesprekken gebruikten de leerlingen de geleerde technieken, konden ze vragen stellen en feedback krijgen van ervaren professionals. Dit directe contact met de werkende wereld bood hen niet alleen een praktisch inzicht in het netwerken, maar ook de gelegenheid om hun zelfvertrouwen te vergroten.
Over JINC
JINC gelooft dat ieder kind talent heeft, ook de kinderen die opgroeien in omgevingen met hoge werkloosheid en weinig rolmodellen. JINC zet zich in voor een samenleving waarin de achtergrond van een kind niet diens toekomst bepaalt. Door kinderen van 8 tot 16 jaar te ondersteunen, helpt JINC hen op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt. Achmea en Achmea Foundation zijn partners van JINC Utrecht. Met evenementen zoals de training bij Achmea, toont JINC hoe samenwerking tussen bedrijven, scholen en maatschappelijke organisaties kan bijdragen aan een eerlijke kans voor ieder kind. Dankzij deze inzet kunnen jongeren zelfverzekerd de arbeidsmarkt betreden en een succesvolle toekomst tegemoet zien.
Bedankt Collega's!
Wij willen alle collega's enorm bedanken die tijd vrij hebben gemaakt om zich in te zetten als vrijwilliger voor dit mooie initiatief. Door jullie geweldige inzet en enthousiasme hebben 44 jongeren een waardevolle ervaring opgedaan die hen zal helpen bij hun toekomstige carrière. Het is dankzij initiatieven zoals deze en de inzet van vrijwilligers zoals jullie dat we een verschil kunnen maken in het leven van deze jongeren. Dankzij jullie steun krijgen ze de kans om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen, ongeacht hun achtergrond. Samen bouwen we aan een samenleving waarin ieder kind gelijke kansen krijgt.
Esther geniet voor de klas
Esther Mazereeuw is één van de vele collega’s die zich heeft opgegeven als vrijwilliger voor de Stichting LEF. Nadat zij de training had gevolgd, ging ze vol goede zin naar het Creative College in Amersfoort voor haar 3 gastlessen; “Wat heb ik genoten. En daar word ík dan weer heel gelukkig van.”
Les 1, ‘Net op tijd’
“Precies als ik wil vertrekken start mijn laptop een niet te onderbreken update… grrr. Een kwartier later ren ik gehaast de deur uit. Als ik bijna bij het ROC ben, zie ik aan de andere kant van het treinspoor de school. Maar… geen spoorwegovergang te bekennen. Omrijden kost teveel tijd en dus parkeer ik mijn auto ergens in een woonwijk en trek een sprintje. Daar gaat mijn gedegen voorbereiding om in alle rust mijn eerste les te beginnen… Vijf minuten voor tijd loop ik hijgend de gang door naar het klaslokaal. ‘Oh gatver, we hebben nu burgerschap, met zo'n gastdocent. Heb ik echt helemáál geen zin in.’ De leerling in kwestie heeft niet door dat ‘die gastdocent’ recht voor haar loopt en ik hou wijselijk mijn mond… Ogenschijnlijk onverstoorbaar start ik mijn les. Die houdt het midden tussen grappen, grollen en inzichten. Zo reageert een leerling van bijna 23 uiterst blij als blijkt dat hij binnenkort waarschijnlijk recht heeft op huurtoeslag, wil een andere leerling sparen voor een cavia en weer een ander om zijn buurman te onderhouden – terwijl hij veelbetekenend naar de jongen naast hem kijkt. Hilariteit alom. Gaandeweg de les komen er steeds meer vragen en worden ervaringen gedeeld. Aan het einde van de les mogen ze aangeven wat ze ervan vonden. ‘Echt heel leuk’, roept de dame die achter me liep en hier he-le-maal geen zin in had.
Ik pak mijn tas in en vang nog net op wat een andere leerling zegt, terwijl ze de klas uitloopt: ‘Ben blij dat ik toch gegaan ben; was super leerzaam!’”
Deel 2, ‘Geld maakt gelukkig?’
“Deze les is ‘op jezelf wonen’ het centrale thema. Eén leerling staat op het punt dit te gaan doen en meerdere geven aan dit graag te willen.. Een paar sheets en tests verder, krabt het gros zich nog maar eens achter de oren over dat op jezelf wonen. Best duur. Op de vraag wat een goede leeftijd is om op jezelf te wonen, komen mooie reacties. Variërend van 70 tot 'als je je zaken op een rijtje hebt'. De leerling die binnenkort op zichzelf gaat, vertelt dat dit begeleid wonen is. Want thuis gaat het niet meer. Op mijn vraag of er meer leerlingen zijn die zich daarin herkennen, gaat er voorzichtig nog een hand de lucht in. Een fijn thuis is lang niet altijd een vanzelfsprekendheid. De vraag of geld gelukkig maakt, zorgt voor veel discussie. ‘Ik zit liever te janken in een dure Maserati dan dat ik ergens in een doos onder een brug slaap’, verdedigt een leerling zijn standpunt dat geld wel degelijk gelukkig maakt. Ik vraag de klas wie Avicii kende. 'Ja, maar die had gewoon geen vrienden', is een reactie, ‘daarom was hij ongelukkig’. Of iemand ook wel eens programma's kijkt waarin mensen amper rond kunnen komen en of zij dan per definitie ongelukkig zijn. De absolute zekerheid begint af te brokkelen en een levendige discussie over wat geluk eigenlijk betekent, ontstaat. Wat heb ik genoten van deze les. En daar word ík dan weer heel gelukkig van.”
Les 3, ‘Afscheid nemen bestaat niet’
“De laatste les gaat over contracten en over hoe je aan je geld komt. Dat doet deze klas op uiteenlopende manieren. De één werkt via de Young Ones (hieruit blijkt al snel een generatiekloof want ik denk dat deze leerling het heeft over de televisieserie uit de jaren ’80) en de ander bij de Albert Heijn. Meerdere leerlingen werken zwart. De consequentie dat je klant dan ook wel eens níet betaalt, is door ervaring inmiddels ook bekend. Tijdens het behandelen van arbeidscontracten komen de verhalen los. Over niet uitbetaald krijgen omdat je ziek was (terwijl je wel stond ingepland). Werkgevers die op het laatst je rooster nog even aanpassen (zonder overleg). Contracten die al eindeloos verlengd zijn, zonder er een vast contract van te maken (en dat de leerling in kwestie dat wel prima vindt omdat het oude contract voor bepaalde tijd meer oplevert dan een nieuw contract voor onbepaalde tijd). Opnieuw kom ik tijd tekort. Wat vliegen die 1,5 uur toch hard voorbij steeds. Onder luid geklap en een prachtige bos tulpen, sluit ik deze reeks af. Of ik volgend jaar ook weer beschikbaar ben, wil de docente weten. Ik ga 'mijn' klas nu al een beetje missen. Gelukkig dan maar dat afscheid nemen niet bestaat...”
Achmea staat voor een wereld die elke dag ietsje gezonder, veiliger, groener en socialer is. Voor nu, straks en later.